ماجراجویی در دنیای بسته بندی

بسته بندی آبمیوه سان استار؛ پاکت، بطری؛ با هم کامل‌ترند!

۲۸ مرداد ۱۴۰۰

بسته بندی آبمیوه خلاقانه سان استار انگیزه ای شد تا آن را از دو منظر تبلیغات و بسته بندی بررسی نماییم. کمپین های تبلیغاتی زیادی در سراسر دنیا بر مبنای لانچ یک بسته بندی تازه شکل می‌گیرند. گاهی برندها برای لانچ هویت بصری تازه خود روی همان بسته بندی قبلی دست به تبلیغات می‌زنند و گاهی شکل تازه‌ای از بسته بندی را رونمایی می‌کنند. جدا از اینکه کمپین لانچ یک بسته بندی چقدر در ایده پردازی و در استفاده درست از رسانه‌ موفق باشد. یک نکته کلیدی برای موفقیت کمپین لانچ بسته بندی وجود دارد. و آن خود بسته بندی است.

اگر بسته بندی تازه ارزش پیشنهادی تازه‌ای هم به همراه داشته باشد. می‌توان انتظار داشت مخاطب هدف از آن استقبال کند. در حقیقت نقطه تمرکز چنین کمپین هایی خود بسته بندی است. و ایده، محتوای تبلیغاتی، رسانه، سفیر برند و … همگی در خدمت معرفی بهتر بسته بندی تازه قرار می‌گیرند. حال اگر خود بسته بندی پتانسیل جذب مخاطب هدف را داشته باشد. کمپین تبلیغاتی به بار می‌نشیند. به این معنا که مخاطب هنگام استفاده از بسته بندی تازه، ارزش پیشنهادی آن را درک می‌کند و رضایتمندی موجب تکرار خرید می‌شود.

بسته بندی تازه سان استار مثال خوبی برای یک بسته بندی موفق است. بسته بندی ای که مشکلی را از مصرف کننده حل می‌کند.

بسته بندی آبمیوه پاکتی

سال‌های زیادی است که برندهای گوناگونی در ایران آبمیوه‌ها را در بسته بندی مقوایی یک لیتری عرضه می‌کنند. در طول این سال‌ها مصرف کنندگان همواره با یک مشکل روبرو هستند. مشکلی که آنها را از دستیابی به آخرین جرعه از آبمیوه درون بسته بندی کوتاه می‌کند. فرم پاکت آبمیوه و نوع نصب شدن درپوش پلاستیکی رو قوطی مقوایی موجب می‌شود آخرین جرعه آبمیوه هیچگاه از پاکت خارج نگردد. این به حسرتی برای مصرف کننده تبدیل شده است. طوری که حتی بعضی از مصرف کنندگان به جنگ بسته بندی می‌روند و تلاش می‌کنند با سوراخ کردن قوطی به آخرین جرعه آبمیوه دست یابند.

بسته بندی آبمیوه تکدانه
بسته بندی آبمیوه تکدانه
بسته بندی آبمیوه سن ایچ
بسته بندی آبمیوه سن ایچ

استفاده از بطری پلاستیکی برای بسته بندی آبمیوه

مصرف کنندگان در زمان استفاده از بطری پلاستیکی آبمیوه با مشکل باقی ماندن جرعه آخر در بسته بندی مواجه نیستند. اما دو مشکل دیگر وجود دارد.

نخست این که آبمیوه در بطری پلاستیکی ماندگاری کمتری نسبت به زمانی که در پاکت مقوایی چند لایه بسته بندی می‌شود دارد.

دوم این که استفاده از هر بطری پلاستیکی برابر است با آسیب بیشتر به محیط زیست. این مسئله‌ای است که به یک ترند جهانی تبدیل شده است. طوری که هرساله درصد بیشتری از مصرف کنندگان هنگام خرید، بسته بندی مقوایی را به پلاستیکی ترجیح می‎دهند. در چنین شرایطی ارائه آبمیوه در قوطی پلاستیکی نه تنها برند را از جنبه مسؤلیت اجتماعی تخریب می‌کند. بلکه موجب کاهش فروش محصول می‌شود.

بسته بندی آبمیوه سان استار؛ مصرف تا قطره آخر

سان استار با ارائه این بسته بندی آبمیوه خلاقانه مشکل را حل کرد. داستان از این قرار بود. آنها تصمیم گرفتند از بسته بندی های تازه ای استفاده کنند که ویژگی مثبت بطری پلاستیکی – یعنی استفاده تا آخرین جرعه – را با ویژگی دوستدار طبیعت بودن و ماندگاری بالاتر محصول در قوطی مقوایی ترکیب کنند. در نتیجه با عقد قرارداد با شرکت SIG که تکنولوژی تولید این بسته بندی ها را در اختیار دارد. بسته بندی آبمیوه پاکتی که فرمی نزدیک به فرم بطری و دهانه‌ای شبیه به دهانه بطری دارد را در خط تولید خود قرار دادند. حالا دیگر پس از خالی شدن پاکت، آبمیوه ای درون آن باقی نمی‌ماند. حسرتی هم در دل مصرف کننده نمی‌ماند.

این تکنولوژی تا مدتی در انحصار برند سان استار خواهد بود. به این معنا که آنها یک ارزش پیشنهادی منحصر بفرد را روبروی مخاطب هدف خود قرار داده‌اند.

کمپین تبلیغاتی سان استار
کمپین تبلیغاتی سان استار با استفاده از زانیار خسروی به عنوان سفیر برند و اشاره مستقیم دلایل تغییر شکل بسته بندی های سان استار.

فرصت طلبی برای تثبیت جایگاه در ذهن مخاطب

برند سان استار حد اکثر توان خود را به کار بسته است تا با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی متعدد ای تی ال (ATL). و استفاده از تصویر بسته بندی در آنها از فرصت محدود انحصار تولید این بسته بندی آبمیوه استفاده کند. و جایگاه خود را به عنوان اولین پیشنهاد دهنده این بسته بندی مشکل‌گشا در ذهن مصرف کننده تثبیت نماید. در این صورت با شکسته شدن انحصار و استفاده دیگر برندها از این تکنولوژی در آینده، باز هم جایگاه سان استار به عنوان اولین پیشنهاد دهنده در ذهن مخاطب هدف ثبت خواهد شد.

کمپین تبلیغاتی سان استار
جمله ((وقتهایی که با هم کاملتریم)) به استفاده از ویژگی‌های مثبت بطری پلاستیکی و پاکت مقوایی برای دستیابی به یک بسته بندی کامل اشاره دارد.
کمپین تبلیغاتی سان استار
نمایش بسته بندی تازه به بهانه تبلیغ آب سیب ترش، و استفاده از سیروان خسروی به عنوان سفیر برند.

تولید محصولات تازه در بسته بندی تازه

از طرف دیگر سان استار با تبلیغات گسترده و خلاقانه برای معرفی این بسته بندی در زمان انحصار تولید آن، نیم نگاهی هم به جذب مخاطبین برندهای رقیب دارند. و امیدوارند موفق به افزایش سهم خود از بازار فروش آبمیوه شود.

از همین رو پا را فراتر گذاشت و همزمان با لانچ محصولات معمول خود در بسته بندی جدید، محصولات تازه ای را در این بسته بندی راهی بازار نمود. محصولاتی که در سبد محصولی رقبای سان استار وجود نداشت. مانند سری آبمیوه های ورزشی (اسپرتی)، سری آبمیوه های هوشمند (اسمارت) و سری آبمیوه های صبحانه (بریکفست). این موضوع انگیزه مخاطبین وفادار برندهای رقیب را برای تست محصولات تازه سان استار در بسته بندی های جدید دو چندان می‌کرد.

کمپین تبلیغاتی سان استار
کمپین تبلیغاتی سان استار برای معرفی آبمیوه های اسپرتی در پاکت های آبمیوه یکنفره در فرم تازه.
کمپین تبلیغاتی سان استار
کمپین تبلیغاتی سان استار برای معرفی آبمیوه های هوشمند در پاکت های آبمیوه یکنفره در فرم تازه.

سخن آخر

آنچه انگیزه ما برای نوشتن این مقاله شد. نگاه چند وجهی و هوشمندانه برند سان استار به پروسه حل مشکل مصرف کننده با تغییر بسته بندی بود. ترکیبی از طراحی، خلاقیت، بازاریابی و تبلیغات که در میان برندهای محصولات اف ام سی جی (FMCG) در ایران کمتر به چشم می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 پاسخ به “بسته بندی آبمیوه سان استار؛ پاکت، بطری؛ با هم کامل‌ترند!”

  1. سمانه گفت:

    شیبا وقتی من بچه بودم کلوپ هواداران داشت. نمی‌دونم الانم داره یا نه. من تو ایام بچگی عضوش شده‌بودم. اونم چطوری؟ با نامه 🙂
    بعد هر سال جشن هواداران برگذار می‌کردن ولی تهران بود. من خیلی ناراحت می‌شدم که نمی‌تونم شرکت کنم.
    واقعا اون حس و حال رو به یک بچه دادن خیلیه به نظرم. هنوزم شور و شوقی که از جمع کردن پوست پاستیلاشون داشتم یادمه.
    دمشون گرم.

  2. مهدی گفت:

    سلام
    نظرتون درمورد مواد جدید زیست تخریب پذیر چیه؟ خب قطعا آسیب کمتری دارن
    توی طراحی و چاپ این موارد چه نکاتی باید در نظر بگیریم؟ یا میتونه برای برند ماهم تاثیر مثبت داشته باشه؟

    • پک باز گفت:

      سلام. در آینده سعی می‌کنیم محتوایی در این مورد تولید کنیم. برای از دست ندادن جدیدترین مطالب ما لطفاْ عضو خبرنامه بشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *