بازاریابی تجربه ای لیز (Lay’s)؛ هرچقدر میتوانی چیپس بردار!
آیا تا به حال خودتان را به جای چنگال ماشین شانس تصور کردهاید؟
بازی ماشین شانس یکی از بهترین خاطرات کودکی هر کسی است. در بازاریابی تجربه ای لیز دوباره این خاطره تداعی شد. اما در اندازهای بزرگتر و به شکلی هیجانانگیزتر. به اینصورت که افراد در ماشین شانس غولآسای لیز به یک جرثقیل متصل میشدند و بالای کوهی از بستههای چیپس قرار میگرفتند و تا بجای چنگک ماشین شانس، درون انبوه بستهها فرو بروند و هرچقدر میتوانند چیپس بردارند.
در بازاریابی تجربه ای لیز اگر شما به جای چنگال ماشین شانس بودید، چند بسته چیپس میتوانستید بردارید؟
این چالشی است که هر رهگذری را وادار میکند بایستد و شانس خود را امتحان کند و حتی وقتی دیگران را درحال بازی میبیند؛ به این فکر کند که ((من بیشتر از آنها میتوانم بردارم؛ پس بگذار امتحانش کنم)).
ارتباطات برند تنوع زیادی دارند. از تبلیغات ATL که گستره وسیعی از مخاطب هدف را زیر پوشش قرار میدهد تا کمپینهای TTL که ترکیبی از تبلیغات ATL، بازاریابی تجربه ای و بازاریابی دیجیتال هستند. بازاریابی تجربه ای لیز این قابلیت را دارد که ترکیبی از بازاریابی تجربه ای و بازاریابی دیجیتال باشد. زیرا تجربهای که بازاریابی تجربه ای لیز به افراد میدهد. آنقدر جذاب است که از به اشتراک گذاشتن آن با دیگران دریغ نمیکنند.
اینکه برند در یک رویداد BTL بتواند علاوه بر افرادی که در رویداد حضور دارند، دیگرانی که حضور ندارند را هم درگیر کند. یک ویژگی مثبت و مهم است. برند لیز نه تنها تجربهای تکرار نشدنی برای حاضران در برند اکتیویشن خود خلق کرد. بلکه از طریق همرسانی رویداد توسط حاضرین، میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) را افزایش داد. اگر ایده بازاریابی تجربه ای برند جذابیت کافی برای همرسانی نداشته باشد، معمولن از مشوقهایی نظیر جایزه استفاده میشود تا حاضرین تمایل پیدا کنند رویداد را در شبکههای اجتماعی همرسانی کنند.
برگرفته از نوشتهی جاس دویج
همیشه آرزوی بچگیم بود بپرم توی این اتاقکا و هرچی دلم میخواد بردارم. چقدر بازاریابی تجربه ای جذابه. نمی دونم چرا در ایران ازینا خیلی کم میبینیم. به نظرم این کیس استادی ها میتونه بهمون ایده بده.
وقت بخیر
این نوع از بازاریابی از بازارهای موفق دنیا سر بلند کرده و در دهههای اخیر در حال اجرا شدن است. اما در ایران بسیار نوپاست و همانطور که شما به درستی اشاره کردید، دیدن این کیس استادیها میتواند به آژانسهای تبلیغاتی کمک کند تا پروژههای بازاریابی تجربهای رو هرچه خلاقتر اجرا کنند.