پنج ترند طراحی بسته بندی
ترند طراحی بسته بندی هر ساله بروز میشود. و این به شما بستگی دارد که آیا تصمیم دارید از آن پیروی کنید یا اینکه کلا بیخیال شوید. نگران نباشید، قرار نیست امسال شلوارهای پاچه گشاد و صندلهای ژلهای بپوشید. فقط میخواهیم به پنج ترند طراحی بسته بندی اشاره کنیم که کمک میکند محصولتان در قفسه فروشگاه متمایز به نظر برسد.
- استفاده از مواد بسته بندی تجزیه پذیر.
- استفاده از رنگهای طبیعی و گیاهی.
- طراحی مینیمال؛ واضح و ساده!
- طراحی ماکسیمال؛ همه چیز بیش از اندازه!
- استفاده از نوستالژی؛ دوباره مد شده است!
استفاده از مواد بسته بندی تجزیه پذیر
به گزارش نشنال جئوگرافیک، هر ساله بیش از ۸ میلیون تُن پلاستیک در اقیانوسها رها میشود. تجمع پلاستیک باعث به وجود آمدن یک تکه پلاستیک شناور بزرگ در اقیانوس آرام شده است. که اندازهاش تقریبا با وسعت شهر تگزاس برابر است. پرهیز از استفاده از مواد تجزیه ناپذیر فقط مختص به بستهبندی نیست. بلکه یک گرایش جهانی است. هرچه افراد بیشتری از شرایط زیست محیطی آگاهی کسب کنند، آیندهای پایدارتر خلق میشود.
این تغییر به سوی پایداری و دوام، یک جنبش عظیم ضد پلاستیک را ایجاد نموده که سراسر جهان را فراگرفته است. استفاده از بستهبندیهای پلاستیکی دیگر چندان جالب نیست و باعث میشود شرکتهای تجاری که به صورت بی محابا از پلاستیک در بسته بندی محصولات خود استفاده میکنندف غیر قابل اعتماد و حتی ضد محیط زیست به نظر برسند.
مردم دیگر نمیخواهند پلاستیک را در قفسههای فروشگاهها ببینند. از همین رو بسیاری از برندها در بسته بندی محصولات خود، به جای استفاده از مواد پلاستیکی مضر و خطرناک، از مواد تجزیه پذیر، قابل بازیافت و یا قابل استفاده مجدد که با محیط زیست سازگار هستند، استفاده میکنند. موادی همچون کاغذ، خمیر کاغذ، فلز، شیشه، پارچه و چوب.
در طراحی بستهبندی و انتخاب متریال اگر از این مواد استفاده کنید بسته بندی شما خواهان بیشتری پیدا میکند.
استفاده از رنگهای طبیعی و گیاهی در طراحی بسته بندی
در کنار از بین بردن مواد پلاستیکی آسیب رسان به محیط زیست، بسیاری از برندهای تجاری، با استفاده از رنگهای طبیعی و گیاهی، به گرایشهای زیست محیطی، توجه بیشتری میکنند. استفاده از رنگهای گیاهی در صنایع بزرگی همچون مواد غذایی ارگانیک و لوازم آرایش، محبوبیت زیادی داشته است. اما اخیرن، برندهای خارج از بازار ارگانیک نیز برای پیوستن به این جنبش شروع به استفاده از رنگهای طبیعی در محصولات خود کردهاند.
اگر از رنگهای قهوهای، آبی و سبز با اشباع کم استفاده کنید تعهد و فداکاری خود را نسبت به محیط زیست نشان میدهید.
طراحی مینیمال؛ واضح و ساده!
مینیمالیسم یا حداقل گرایی در طراحی بستهبندی محصول چیز جدیدی نیست. از دهه ۱۹۵۰ در هنر وجود دارد. همچنین برندهایی مانند اپل و نایک که سابقه بسیار طولانی در بازار دارند، از آن استفاده کردهاند. روند مینیمالیسم چندین بار آمده و رفته است. مینیمالیسم چند سال است که در قدرت است و هنوز هم در سال ۲۰۲۰ روند رو به رشد دارد. طرحهای بسته بندی مینیمالیستی تجربهای بی واسطه و بدون هیچ تجملات را برای محصول خلق میکنند.
وقتی مشتریان به بسته بندی محصول شما نگاه میکنند، تحت تأثیر الگوهای عجیب و غریب قرار نمیگیرند. چیزی که اهمیت دارد اصل موضوع است. این نشان دهنده تمیزی، آراستگی، سازماندهی و وضوح کار شما است و باعث میشود مصرف کنندگان احساس صمیمیت کنند .
طراحی مینیمالسیتی دشوار است اما موجب تمایز برند در بسته بندی میشود.
طراحی ماکسیمال؛ همه چیز بیش از اندازه!
ماکسیمالیسم یا حداکثر گرایی، گرایشی بدیع در صنعت طراحی محصول است که در آن از همه چیز بیش از اندازه معمول استفاده میشود. این طرحهای بسته بندی دارای حاشیهها، رنگها، تصنعات هنری و الگوهای ناهمگون بیشتری است تا مشتری از تماشای آن لذت ببرد.
استفاده از ترند طراحی بسته بندی ماکسیمالیستی در محصولات سبب میشود که در مقایسه با محصولات دیگر، استثنایی به نظر برسند. برندهایی ، مانند Star Union Spirits که از ایده حداکثر گرایی استقبال میکنند. فضای بسته بندی را تا حد ممکن با الگوها، حروف و رنگها پر میکنند. این یک حرکت جسورانه است ، اما گاهی اوقات ، حرکات جسورانه همان چیزی است که باعث میشود برای همیشه در ذهن مردم بماند .
استفاده از نوستالژی در طراحی بسته بندی؛ دوباره مد شده است!
چیزهای امروزی همیشه عالی نیستند. به همین دلیل بسیاری از برندها متکی به طراحی های قدیمی هستند که احساس نوستالژی بودن را در آنها به وجود میآورد. گرایش قدیمی بسیار ساده، مردم را به یاد زمانی میاندازد که همه چیز بسیار ساده بود، قبل از اینکه لپ تاپ و تلفن همراه بر زندگی آنها حکم فرما شوند. زمانی که دنیا جای بهتری برای زندگی بود. یک ظاهر قدیمی باعث میشود محصولات ثابت و بادوام به نظر برسند. مانند اینکه آنها در طول زمان ارزش خود را حفظ کردهاند. این کار به مشتریان احساس امنیت میدهد و آنها را یاد روزهای خوب گذشته میاندازد. به همین خاطر به یک ترند طراحی بسته بندی تبدیل شده است.
برندهایی با سابقه طولانی میتوانند به طور ویژه با استفاده از نشانههایی از طرحهای بسته بندی قدیمی خود از سبک یکپارچه استفاده کنند. البته حتمن داشتن سابقه طولانی لازم نیست. بسیاری از برندهای امروزی نظیر SONOMA BROTHERS DISTILLING از طرحهای نوستالژیک برای فروش محصولشان استفاده میکنند. طراحی وبسایت و بسته بندی آنها قدیمی به نظر میرسد اما این برند در سال ۲۰۱۲ متولد شده است.
ترند طراحی بسته بندی
با جدیدترین گرایش طراحی بسته بندی به روز باشید چرا که به نظر میرسد روند طراحی بسته بندی با تغییر فصول تغییر میکند. یک سال، استفاده از طرحهای هندسی جسورانه و رنگهای ناهمگون مد میشود و سال دیگر، رنگ طبیعی و مینیمالیسم .اگر میخواهید طراحی بسته بندی شما در خور سال ۲۰۲۱ باشد، چیزهایی که اهمیت دارد، دوام، استفاده از رنگهای طبیعی، مینیمالیسم، ماکسیمالیسم و یک ظاهر نوستالژیک است.
از آنجا که به نظر میرسد برخی از گرایشهای طراحی مانند ماکسیمالیسم و مینیمالیسم با هم در تضاد هستند؛ اطمینان حاصل کنید که در مورد چه چیزی با مشتریان خود صحبت میکنید.
اول از همه باید آگاه شوید که مشتریان شما چه چیزی را دوست دارند و سپس از جدیدترین گرایشها برای تاثیرگذاری بر تصمیم آنها استفاده کنید. برای مثال: اگر میخواهید نشان دهید چقدر طرحی واضح و ارگانیک داشته باشید، گرایش ماکسیمالیست، شاید برای شما بهترین گزینه نباشد.
دیدگاهتان را بنویسید