ماجراجویی در دنیای بسته بندی

بررسی پنج بسته بندی قوطی آبجو بدون الکل

۲۸ آبان ۱۴۰۲
administrator پک باز

ریشه آبجو باز می‌گردد به اواخر عصر یخبندان. یعنی ۱۰.۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح. زمانی که بشر شروع کرد به کشت غلات در هلال حاصلخیز (به منطقه‌ای گفته می‌شود که از سواحل دجله و فرات آغاز می‌شود و تا ساحل شرقی مدیترانه ادامه می‌یابد).

اولین کشاورزان خیلی زود متوجه شدند که غلات اگر در آب بمانند، نشاسته آن تبدیل می‌شود به مالت و اگر با مالت چیزی شبیه به حریره یا فرنی درست کنند و آن را کنار بگذارند تخمیر می‌شود و تبدیل می‌شود به یک نوشیدن گازدار سرخوش کننده.

دستیابی بشر به محصولات بر پایه غلات مانند نان و آبجو موجب یکجا نشینی بشر شد. او را به این فکر انداخت که راهی برای ذخیره غلات بیابد. همین موضوع انسان را سوق داد به سوی توسعه کشاورزی و کاشت انواع محصولات. این موضوع پایه شکلگیری اولین تمدن‌ها را گذاشت و آبجو تبدیل شد به نماد تمدن.

متن بالا نقل قولی بود از پادکست بی‌ پلاس در ارائه خلاصه کتاب “تاریخ جهان در شش لیوان” اثر تام استندج.

پس از خواندن این مطلب و پی بردن به اهمیت و تاثیر آبجو بر شکلگیری تمدن‌ها؛ تصمیم گرفتیم به نزدیک‌ترین سوپرمارکت مراجعه کنیم تا ببینیم محصولی با این قدمت و اهمیت با چطور بسته بندی ارائه می‌شود. البته نیاز به یادآوری نیست که آبجو به شکل سرخوش کننده‌اش در سوپرمارکت‌های ایران یافت نمی‌شود. در مراجعه به نزدیک‌ترین سوپرمارکت با پنج برند و بسته بندی قوطی آبجو روبرو شدیم و تصمیم به بررسی برند و بسته بندی آنها گرفتیم.

باربیکن:

باربیکن BARBICAN یک برند ۴۰ ساله با اصالت انگلیسی است که ۱۲ سال پیش شرکت العوجان مالکیت آن را بر عهده گرفت. این شرکت برند رانی را نیز در اختیار دارد. باربیکن در عربستان و امارات متحده عربی تولید می‌شود و جغرافیای فروش آن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

بسته بندی قوطی آبجو باربیکن

بسته بندی قوطی آبجو باربیکن

بسته بندی باربیکن یک بسته بندی استاندارد است. اما فرم دست نویس طراحی لوگو – بویژه لوگو عربی – و فرم کادر دور لوگو، طراحی بسته بندی آن را خاص کرده است. طوری که در قفسه یا در یخچال فروشگاه بخوبی به چشم می‌آید. نکته دیگری که مصرف کنندگان نکته سنج متوجه آن می‌شوند نقش حیوان شیر در زمینه بسته بندی است. شیری که روی دو پای خود ایستاده است. این شاید به عقبه انگلیسی برند باز می‌گردد و از سرزمین مادری به یادگار مانده است.


افس:

افس EFES یک برند ۷۰ ساله با اصلیت ترک است. کارخانجات افس در ۶ کشور جهان کار می‌کنند. میزان تولید و فروش افس آن را به پانزدهمین شرکت آبجوسازی در جهان تبدیل نموده است. جغرافیای فروش افس اروپا، آسیای مرکزی و مدیترانه است.

بسته بندی قوطی آبجو افس

بسته بندی قوطی آبجو افس

طراحی قوطی افس طرحی است که هیچ ریسکی را برنداشته است و سعی کرده منطبق بر استانداردهای طراحی بسته بندی برای قوطی پیش برود. تصویر خوشه در کادر دور لوگو و رنگ زرد درخشان در زمینه بسته بندی تداعی کننده مزرعه جو هستند. و مصرف کننده را در یک نگاه متوجه نوع محصول می‌‌کنند.

اما طراحی این بسته بندی یک نکته گمراه کننده دارد. خطایی که از نظر بصری مخاطب را دچار اشتباه می‌کند. این قوطی حاوی آبجو با طعم لیمو است. طراح تصمیم گرفته است با استفاده از تصویر میوه، طعم آبجو را به مخاطب اعلام کند. اما آیا شما تصویر لیمو روی این قوطی می‌بینید؟ ما که هرچه نگاه کردیم چیزی جز یک پرتقال تازه و آبدار ندیدیم!


هی دی:

هی دی HEY DAY از برندهای شرکت نوشاب است. شرکت تولیدی نوشاب در سال ۱۳۷۰ شمسی در محل قبلی شرکت آبجو سازی شمس که یک کارخانه قدیمی آبجوسازی مربوط به پیش از انقلاب بوده است تاسیس شد و در سال ۱۳۷۲ شروع به تولید نمود. محصولات شرکت بیشتر شامل انواع نوشابه گازدار بود و تا سال ۱۳۹۲ به تولید ادامه داد.

گروه شرکت‌های خوشگوار در سال ۱۳۹۲ شرکت نوشاب را خرید و سرمایه گذاری سنگینی در شرکت نوشاب انجام داد. تمامی ماشین الات قدیمی آبجو سازی شمس با ماشین آلات بروز جایگزین شدند و کلیه ساختمان‌های شرکت بازسازی شدند.

بسته بندی قوطی آبجو هی دی

بسته بندی قوطی آبجو هی دی

در ابتدای مقاله به قدمت چند هزار ساله آبجو اشاره کردیم. طراحی قوطی آبجو هی دی تا حدودی تداعی کننده این قدمت است. البته نه اینکه روی بسته بندی اثری از تصاویر قدیم باشد. اتفاقن طراحی بسته بندی هی دی یک طراحی تایپوگرافی است. اما لوگو هی دی طوری تصویرسازی شده‌است که حس قدیم را منتقل می‌کند. هاشورهای درون لوگو آن را چیزی شبیه به حکاکی و سنگ نوشته کرده اند.


دلستر:

برند دلستر متعلق به شرکت بهنوش ایران است. شرکت بهنوش ایران اولین و بزرگترین تولیدکننده آبجو در ایران است. این شرکت در سال ۱۳۴۵با نام «مالتای ایران » تأسیس شد و تنها کارخانه­‌ای بود که پس از پایان دوران پهلوی با تغییر محصول آبجو خود به غیرالکلی و تغییر نام به «بهنوش ایران» تا سال‌های متمادی بدون رقیب در این عرصه فعالیت کرد. همین بدون رقیب بودن موجب شد دلستر در ذهن خیلی‌ها بجای آبجو بنشیند. طوری که خیلی‌ها برندهای رقیب دلستر را با پیشوند دلستر خطاب می‌کنند. دلستر جوجو، دلستر عالیس و …

بسته بندی قوطی آبجو دلستر

بسته بندی قوطی آبجو دلستر

دلستر برند اورنس بالا اما بسته بندی ساده‌ای دارد. برخلاف اغلب برندهای آبجو طعم‌دار که در آنها نمایش طعم میوه در درجه اهمیت چندم نسبت به برند و جو قرار دارد؛ در طراحی بسته بندی دلستر نسبت تصویر طعم به تصویر جو و لوگو یکی است. برای یادآوری نوع محصول، از رنگ زمینه زرد طلایی به عنوان رنگ نماد جو استفاده شده است.


مالت ایچ:

مالت ایچ یک برند ایرانی تازه وارد به بازار است و از برندهای مجموعه عالیفرد است. برند دیگر گروه عالیفرد سن ایچ است. مالت ایچ از حمایت، سابقه ذهنی و خوشنامی سن ایچ برخوردار است و از همین طریق مشغول جایگاه سازی در ذهن مخاطب هدف است. مالت ایچ بدون استفاده از حرکات هیجانی در تبلیغات، آرام آرام دارد جایگاه سازی می‌کند.

بسته بندی قوطی آبجو مالت ایچ

بسته بندی قوطی آبجو مالت ایچ

به جرات می‌توان گفت مالت ایچ درمیان رقبای خارجی‌ و ایرانی خود جذاب‌ترین طراحی بسته بندی را دارد و بیش از همه به چشم می‌آید. زیرا ملوان آبجو به دست بر روی بسته بندی مالت ایچ از دو جهت دارای سابقه ذهنی برای مخاطب است.

اول اینکه در اغلب فیلم‌هایی که با موضوع دریانوردی تولید شده‌اند ملوان‌ها یا دزدان دریایی را در حال نوشیدن آبجو دیده‌ایم. تاثیر این خاطرات بر ما مانند این است که  ملوان مالت ایچ را از قبل می‌شناسیم.

دوم اینکه سبک تصویرسازی کاراکتر مالت ایچ یادآور تصویرسازی‌ کتاب‌های کمیک تن تن  TIN TIN و کارتون ملوان زبل است.

این‌ها باعث می‌شود با دیدن کاراکتر مالت اچ با خود بگوییم: من این کاراکتر را می‌شناسم. انگار او را جایی دیده‌ام.

مالت ایچ

پس از مطالعه این مقاله، دانستن مطالب جالبی درباره کوکاکولا و اورنجینا خالی از لطف نیست. شما را به خواندن این دو مقاله دعوت می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *