خامه صورتی در برابر پلنگ صورتی!
در فروشگاههای محصولات FMCG بیش از هر چیز تنوع طرح و رنگ در بسته بندی محصولات جلب توجه میکند. وقتی مشغول هل دادن ترولی در راهروهای بین قفسهها در سوپرمارکت هستید با انبوهی از بسته بندی های متنوع در رنگ و فرم و طرح روبرو میشوید. البته محصولاتی هم هستند که از این قائده مستثنا میشوند.
روغن مایع و عسل؛ نقاط طلایی سوپرمارکت
رنگ طلایی روغنهای مایع خوراکی در کنار هم از فاصله دور به چشم میآیند. البته این نه بخاطر طراحی بسته بندی بلکه بخاطر نوع بسته بندی است. بطریهای روغن مایع خوراکی اغلب شفاف هستند و رنگ طلایی روغن مایع درون آنها پیدا است. بخاطر همین است که شلف روغنهای مایع همیشه از دور میدرخشد. یک نقطه طلایی دیگر در هر سوپرمارکتی شلف عسل است. شیشه های عسل نیز از همین قاعده پیروی میکنند.
رب و سس گوجه فرنگی؛ وضیت قرمز!
اغلب برندها تمایل دارند از تصویر گوجه فرنگی روی قوطی کنسرو رب استفاده کنند. برای همین است که در نگاه اول به شلف رب گوجه فرنگی، بیش از آنکه برندها را ببینید تصویر گوجه فرنگی میبینید. همین طور در شلف سس کچاپ با انبوهی از بطریهای قرمز رنگ سس مواجه خواهید شد.
مقاله ” رب گوجه فرنگی؛ طراحی بسته بندی گوجه ای ” را بخوانید.
دوغ و شیر؛ وضعیت سفید!
تکلیف شلف دوغ و شیر هم روشن است. بطریهای دوغ و شیر یا سفید هستند یا اینکه اگر شفاف باشند محصول درون آنها سفید است.
خامه صورتی در برابر پلنگ صورتی!
تشابه رنگ در هر دسته از محصولاتی که در بالا به آنها اشاره شد منطقی به نظر میرسد. اما آنچه غیر منطقی است آن قسمت از یخچال سوپرمارکت است که خامه هایی با پاکت صورتی در آن چیده شدهاند. کسی نمیداند چرا بسته بندی خامه های پاکتی صورتی هستند درحالی که خود خامه سفید است! با اینکه ارتباط مشخصی بین خامه و رنگ صورتی دیده نمیشود تقریبن تمام برندهای لبنی ایرانی اصرار دارند خامه را با بسته بندی صورتی راهی بازار کنند.
خامه صورتی همانقدر عجیب است که پلنگ با رنگ صورتی. البته پلنگ صورتی در دنیای واقعی وجود دارد. اما نه آنطور که ما کاراکتر کارتونی آن را میشناسیم. رنگ صورتی این پلنگ حاصل فرآیند Erythrism است. در این پدیده رنگدانههای قرمز در پوست حیوان غالب میشوند.
پلنگ صورتی
کاراکتر پلنگ صورتی نخستین بار برای استفاده در تیتراژ مجموعه فیلمهای پلنگ صورتی – با بازی پیتر سلرز – خلق شد. پلنگ صورتی در واقع یک الماس صورتی بزرگ و ارزشمند بود. علت دریافت لقب پلنگ صورتی توسط این الماس این بود که در مرکز این الماس صورتی، شکلی شبیه به یک پلنگ وجود داشت. محبوبیت شخصیت کارتونی پلنگ صورتی باعث تولید چندین سری از فیلمهای کوتاه، کمیک استریپ (نقاشی متحرک) و کارتونهای تلویزیونی شد. پلنگ صورتی در ۱۲۴ فیلم کوتاه، ۱۰ نمایش تلویزیونی و سه برنامه عصرگاهی حضور داشته است. نام این شخصیت با آهنگ پلنگ صورتی معروف شدهاست.
اولین قسمت پلنگ صورتی (همان قسمت که پلنگ صورتی با شخصیتی دیگر سر رنگ خانه دعوا دارند) برنده اسکار ۱۹۶۴ شد. پس از آن هر ماه یک قسمت از این مجموعه تولید شد که در سراسر جهان و به ویژه اروپا با استقبال خیره کنندهای روبرو شد.
همانطور که میبینید یک داستان منطقی پشت خلق کاراکتر پلنگ صورتی وجود دارد. اما هنوز مشخص نیست چرا از رنگ صورتی برای بسته بندی خامه استفاده میشود. آنچه مشخص است این است که نخستین بار که خامه با بسته بندی اَسپتیک وارد بازار مواد غذایی ایران شده است رنگ بسته بندی آن صورتی بوده است و چون محصول تازه وارد مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است، رقبا نیز ترجیح دادهاند ریسک نکنند و به رنگ برنده دست نزنند.
اگر در این میان برندی شجاعت بخرج دهد و با ارائه بسته بندی در رنگ متفاوت، خلاف جریان آب شنا کند میتواند بیش از دیگران توجهها را به خود جلب کند. اما هنوز برندی پیدا نشده است که یک پیشنهاد تازه پیش روی خریدار قرار دهد. مقاله ” در طراحی بسته بندی محصولات FMCG دنباله رو باشیم یا طرحی نو دراندازیم؟ ” را بخوانید.
خامه همسایه
بد نیست در پایان نگاهی به طراحی بسته بندی خامه پاکتی در کشور ترکیه بیاندازیم. طراحی بسته بندی خامه پاکتی در این کشور برخلاف ایران از یک رنگ خاص پیروی نمیکند. البته چون خامه در گروه محصولات لبنی قرار دارد؛ بیشتر برندها رنگ قالب را سفید درنظر گرفتهاند. نکته دیگر اینکه خامه پاکتی در ترکیه بیشتر از اینکه به عنوان صبحانه استفاده شود در پخت و پز استفاده میشود.
وقتی مردم بسته بندی خامه را صورتی دوست دارند و بسته بندی از چند متری داد میزنه که من خامه هستم، چرا باید تولید کننده ای که محصولش داره فروش میره صرفا بخاطر اینکه خلاف جهت آب حرکت کنه و بگه من شجاعت تغییرش رو داشتم همچین ریسکی رو بکنه؟ اگر بازارش رو از دست بده، خلاقیت و شجاعت و جلب توجه ها پاسخگوی ضرر هنگفتش هستن؟
این واقعیت بازاره
کمااینکه چند سال پیش برندی این به اصطلاح شجاعت رو انجام داد و با کاهش شدید فروش مواجه شد. بازار و مصرف کننده محصول رو پس زدند و تولید کننده موند و ضرری که به آسونی قابل جبران نبود.
این دنباله روی محافظه کارانه حقیقت بازار محصول خامه ست